Jumalan antama näky (Kalevi Lehtinen)

Jumalan antama näky (Kalevi Lehtinen)

Kalevi Lehtinen kirjoitti lähettäjilleen huhtikuussa 1986 työnäystä. Olen lukenut Kalevin vanhoja lähettäjäpiirikirjeitä, selvittääkseni myös Mission Europe -järjestön alkuvuosia. Sieltä löytyi myös tässä oleva teksti.

Mitä Kalevi kirjoitti? Hän otsikoi lähettäjäpiirikirjeessään asian näin:

”Kristuksen hallitsema mielikuvitus = näky”.

Tässä on Kalevi ja Eine Lehtisen tekstiä vuosikymmenien takaa. Lainaus alkaa tästä:

KRISTUKSEN HALLITSEMA MIELIKUVITUS = NÄKY
Bernin konferenssissa Kalevin aiheena oli näkymme Euroopasta. Hän muisteli Tässä elämän alkuaikoja. Niihin aikoihin hän oli pohtinut, mitä näky tarkoittaa. Raamatun alkuteksteissä on 16 sanaa, jotka suomeksi on käännetty sanalla näky. Niille on yhteistä se, että niillä on tekemistä näkemisen kanssa, ihminen joko näkee jotakin, mikä tapahtuu, tai hän saa mielikuvan jostakin, jota hän ei luonnollisilla silmillään näe.
Itse asiassa näky tulee lähelle sanaa mielikuvitus. Siinäkin on kysymys mielikuvan luomisesta ja oivaltamisesta. Kristus voi ottaa hallintaansa mielikuvituksemme samalla tavoin kuin kätemme, jalkamme ja kielemme. Näky on Kristuksen hallitsemaa mielikuvitusta, sillä näyn antaessaan Kristus ottaa ihmisen kuvittelukyvyn kanavakseen.
NÄKYLENKKI BARCELONASSA
Lokakuussa 1978 Kalevi vieraili pappien kokouksessa Barcelonassa innostamassa seurakuntia ja pappeja työnäkyyn kaupunkinsa valloittamisesta. Puhetta valmistellessaan hän lähti aamuviideltä lenkille. Tyhjässä kaupungissa juostessaan hän kuvitteli, miltä Barcelona näyttää, kun siellä on herätys.
Juostessaan suuren jalkapallostadionin ohi Kalevi näki sielunsa silmillä ihmiset jonottamassa suurkokoukseen evankeliumia kuulemaan. Puistoissa ja ostoskeskusten lähettyvillä hän kuvitteli kristittyjä laulamassa Jeesuksesta ja viemässä sanomaa hänestä. Kirkkojen edessä hän näki ihmiset jonottamassa rukouskokouksiin. Ilmoitustauluille hän kuvitteli suuria plakaatteja jotka kertoivat Jeesuksen hyvyydestä. Koteihin hän kuvitteli perheitä, joissa yhdessä rukoiltiin ja rakastettiin. Jokaiseen kortteliin hän sijoitti kasvuryhmän.
Liikekaduilla juostessaan hän näki sisimpänsä silmillä, miten työntekijät ja työnantajat rukoilivat löytääkseen ratkaisun palkkakysymykseen. Kaupungintalossa hän näki, kuinka poliitikot kääntyivät Jumalan puoleen pyytääkseen johdatusta. Seurakunnissa kristityt rakastivat toisiaan. Koko kaupunki täytti Jumalan tunnolla, ilolla onnella, rakkaudella ja ylistyksellä.
Sanomalehdet, radio, televisio julistivat Jeesuksen hyvyyttä. Kristityt herkistyivät uuteen luovuuteen ja tuottivat taidetta musiikkia, draamaa, runoutta, filmejä ja kirjallisuutta täynnä Jeesuksen rakkautta. Ei-kristityt kokoivat itsensä rakastetuiksi ja arvostetuiksi. Kristityt halusivat antaa kaikkensa vähäosaisimmille. Rakkaus ylitti sukupolvien välisen kuilun. Nuoria tulvi lähetyskentille ja seurakuntien palvelukseen.
Palattuaan näkylenkiltään Kalevi kertoi papeille, millaisena hän oli Barcelonan nähnyt. Jumala kosketti heidän sisintään ja ilman poikkeusta he asettuivat Tässä elämän taakse.
NÄKY ON JOKAISTA JUMALAN LASTA VARTEN!
Jumala ei halua antaa näkyä vain muutamalle valitsemalleen työntekijälle. Hän haluaa avata jokaisen silmät näkemään. Hän haluaa herkistää mielikuvituksemme, jotta me kokisimme jo nyt, millainen Eurooppa tulee olemaan, kun herätys tulee.
Etkö ottaisi aikaa hiljaisuuteen Jumalan edessä ja pyytäisi, että hän antaisi sinulle näyn omasta kotipaikkakunnastasi ja seurakunnastasi? Millaisia ne tulevat olemaan, kun Jumalan rakkaus toteutuu ilman ehtoja? Millaisena haluat nähdä kotipaikkakuntasi? Tai Suomen, Europan ja koko maailman?
Miksi moisesta kannattaa unelmoida? Siksi, että unelmien ei tarvitse jäädä unelmiksi. Jumala antaa niiden kasvaa työnäyksi, näkyjen suunnitelmiksi, suunnitelmien toiminnaksi ja evankeliumin julistukseksi. Saamme nähdä unelmien ja näkyjen toteutumisen.
Näky antaa ihmisen elämälle suunnan. Emmekö rukoilisi, että Jumala antaisi meille niin selvän ja voimakkaan herätysnäyn, että se vaikuttaisi koko elämämme tavoitteisiin? Silloin olemme matkalla, emme vain herätystä katsomaan, emme edes sitä kokemaan, vaan olemaan Jumalan käytössä sen toteutumiseksi.

* * *
Yllä Kalevi Lehtinen pohti näyn merkitystä lähetyskäskyn toteuttamisen kannalta. Hän kehotti käyttämään mielikuvitusta näkemään Jumalan mahdollisuudet omissa kaupungeissamme ja maassamme.

Oletko pohtinut, mitä Jumala voisi tehdä sinun paikkakunnallasi. Ehkä unelmoit herätyksestä. Ehkä sitä varten kaikkien uskovien olisi tultava yhteiseen rukoukseen, jossa myös suunnitellaan kaupungin jokaisen ihmisen tavoittamista valloittavalla evankeliumilla.

Kokoa ystäväsi ja seurakuntasi rukoilemaan. Pohtikaa, miten voisitte tavoittaa oman kylänne tai kaupunkinne jokaisen ihmisen evankeliumin sanomalla ja rakkauden teoilla.

Rukoilkaa, suunnitelkaa ja toimikaa!

Minulla on unelma Suomesta, jonne Jumala antaa herätyksen ajan, kirkot ja kodit täyttyvät Jumalan ylistämisestä, suuret joukot tulevat uskoon, Raamattua opetetaan innolla ja lähetystyöhön löytyy lähtijöitä ja varoja. Se on unelma, minkä eteen työskentelen.

Katso vielä tuota yllä olevaa otsikkokuvaa. Siinä on kahdenlaisia kalastajia. Kahdenlaisia näkyjä: ihmiselle mahdollisia ja mahdottomia.

Pieni näky passivoi, iso laittaa liikkeelle. Jeesus antoi meille ison näyn maailman valloittamisesta evankeliumilla.

Mistä sinä unelmoit?

Uskon, että Jeesus unelmoi kansoista, jotka kääntyvät hänen puoleensa ja elävät Jumalan yhteydessä.
Siitä kertoo hänen antamansa lähetyskäsky meille.

Mistä sinä unelmoit? Onko Jumalan unelmilla, näyllä ja tahdolla sijaa elämässäsi ja suunnitelmissasi?

Siunauksin
Mika Tuovinen
toiminnanjohtaja
Mission Europe
(24.8.2021)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *