Petri ja Marianne Välimäen kesäkuun 2022 lähettäjä- ja rukouskirje

Petri ja Marianne Välimäen kesäkuun 2022 lähettäjä- ja rukouskirje

JOKAINEN IHMINEN ON ARVOKAS!

Tätä kesää koko ihmiskunta lähestyy monien syvien kysymysten ja huolenaiheiden saattelemana. Pandemiatilanne on edelleen epävarma ja raastava sota Ukrainassa huolestuttaa. Myös oman maamme ja koko maailman turvallisuustilanne mietityttää. Aiheesta. Monia muitakin laajoja ja yleisiä huolenaiheita voi löytää, kun hetken miettii. Jumalan armon välittäjinä voisi kuitenkin olla vielä tärkeämpää pysähtyä miettimään jokaista – yhtä ihmistä – yksilönä. Tässä ajassa tuntuu monesti, ettei yksittäisellä ihmisellä ole juuri mitään arvoa. Sen rinnalla on hämmästyttävää havaita, miten suuren arvon Vapahtaja jokaiselle ihmiselle antaa. Kun sitten yksikin kääntyy ja turvautuu elävään Jumalaan, koko taivas riemuitsee. (Luuk. 15: 7,10)

Petrin tervehdys ja armon sana – sinulle!

Yhteisen palvelutyömme näkökulmasta tämä kevät on ollut varsin antoisaa aikaa. Varsinkin erilaisten sähköisten välineiden kautta tapahtuneita kohtaamisia on ollut paljon. Työn alla on ollut useampikin pitkäkestoinen sarja. Televisiossa Voimaa Sanasta ja Armon kalliolla sekä radiossa Armon aalloilla -sarjat. Niihin liittyen saattaisi helposti unohtaa yksilön ja ajatella isoja määriä. Kuitenkin jokainen katsoja tai kuulija on aina yksi, ainutlaatuinen ihminen. Sain tästä hienon opetuksen, kun olin valmistautumassa puhumaan vappu-tapahtumassa torilla. Etukäteisoletukseni oli, ettei siellä kukaan kuuntele, kun ympärillä on niin paljon hälinää. Siksi valmistelin tilanteen ajatuksella, että ehkä siellä on yksi ihminen, joka pysähtyy kuulemaan – ja valmistin puheen hänelle. Kävi kuitenkin niin, että minut esitellyt juontaja puhui niin tehokkaasti, että koko tori tuntui pysähtyvän. No minä puhuin yhdelle! Ja ymmärsin, että jokainen heistä on viime kädessä yksilönä paikalla. Ja hänelle minä puhun.

Myöhemmin olen sitten yhä uudelleen opetellut ajattelemaan sitä yhtä. Puhunpa televisiossa, radiossa tai jossakin muussa tilanteessa, tahdon tietoisesti puhua yhdelle ihmiselle. Hänelle, joka kuuntelee! Ajattelen, että hän on aito, tunteva ja kokeva ihminen, joka ehkä sydän arkana kuuntelee juuri nyt. Tahdon kertoa siitä, miten Jumala itse rakastaa juuri häntä ja rukoilen, että Jumala itse perimmäisesti antaisi sanan tälle ainutlaatuiselle yksilölle. Kun sitten saan kuulla yksittäisten ihmisten ihania palautteita siitä, miten Jumalan armo on heitä koskettanut, se joka kerta puhuttelee myös minua vahvasti. Jos käy niin ihanasti, että lähimmäinen on saanut yhtyä kanssani rukoukseen ja vastaanottaa Jumalan armon Jeesuksessa, koen kuin hipaisun siitä valtavasta riemusta, joka taivaassakin tuolla hetkellä alkaa.

Oletko ajatellut, miten myös monet Jumalan lupaukset on annettu juuri yhdelle – siis jokaiselle yhdelle – Häneen turvaavalle ihmiselle. ”Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. ” (Room. 10:13) Se on ystävä aivan erityisesti juuri sinulle tarkoitettu valtava armon sana. Tartu siihen ja iloitse. Jumala itse rakastaa sinua enemmän kuin osaat ajatellakaan!

Kun sitten ajattelen sitä valtavaa hintaa, jonka Vapahtajamme oli valmis puolestamme maksamaan, se saa usein minutkin peräti hiljaiseksi. Koen myös itseni niin perin mahdottomaksi syntiseksi, että ymmärrän tuon sovitustyön olleen ainoa mahdollisuus. Sama koskee Raamatun mukaan koko ihmiskuntaa. (Room. 3:23 – 25) Jeesus tiesi tämän ja oli siksi valmis maksamaan täyden hinnan. Hänen ristinsä veren kautta todellakin kaikki syntimme on sovitettu! (Joh. 19:30) Siksi, ja nimenomaan siksi, me saamme tulla osallisiksi täydestä armosta ja rakkaudesta. ”Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja – ette tekojenne kautta, ettei kukaan kerskaisi. ” (Ef. 2:8 – 9)

Emmehän rakas ystävä, milloinkaan väsy kertomaan tästä! Elämme nyt aikaa, jolloin kristilliseltä kirkolta ja uskovilta sanan palvelijoiltakin odotetaan usein monenlaisia muita – ehkä tuoreemmalta kuulostavia – uusia ja mielenkiintoisia kertomuksia. Ehkä myös sellaisia ajatuksia, jotka tuntuvat sopivan paremmin ajan aatteisiin. Varmasti saamme hyvällä mielellä löytääkin uusia näkökulmia ja lähestymistapoja. Kuitenkin jos se tapahtuu ristin sanoman kustannuksella, silloin on tapahtunut jotain todella vakavaa. Sillä: Evankeliumi on Jumalan voima, pelastukseksi jokaiselle, joka uskoo. (Room. 1:16) Eikä muuta, sitä korvaavaa sanomaa ole olemassa. Pysytään siis siinä! Siksi pyydän myös teiltä sellaista rukousta, että Jumala itse auttaa minuakin pysymään selkeässä ja yksinkertaisessa evankeliumin armon sanomassa. Samoin, että Hän antaa armon nähdä jokainen ihminen arvokkaana ja välittää juuri hänelle ihana Jumalan sana, niin että mahdollisimman moni ihminen saa kokea Jumalan elävän armon ja tulla osalliseksi iankaikkisesta elämästä. Hyvää ja siunattua kesää ystäväni!

Mariannen sydämeltä

Huh, huh!! Nyt on jälleen takana osittain raju ja intensiivinen kevät jakso. Monta hyvin arvokasta ja tärkeää ihmistä on kohdattu, ryhmänä tai yksittäin. Se on suuri lahja, että näin on.

Päätösjuhlat viime viikolla tuntuivat siis toisaalta hyvin haikeilta. Ja toisaalta helpotuskin oli suuri. Kuitenkin huomasin jo kovasti kaipaavani syksyn ensimmäisiä Lähellä ihmistä-seminaareja ja kaikkia silloin mukaan tulevia ihania ihmisiä. Tällaista tämä on.

Toinen aivan erilainen maailmansa on sitten avautunut ihanien lastenlastemme kanssa. Todella intensiivistä on kyllä sekin, mutta eri tavoin. Siinä hiekkalaatikotkin tulevat tutuiksi. Samoin halit ja ilot. Ja välillä kovat kiukuttelutkin, totta kai. Mutta voi, miten ihania he ovat.Nyt on alkamassa kesäloma ja odotan kyllä vahvasti myös ihan lepoa. Ensi viikolla pääsemme Petrin kanssa yhdessä rentoutumaan. Ihan vain olemaan, ehkä hieman uimaan ja nauttimaan toistemme seurasta. Pyydänkin rukousta, että saisimme koko perheenä viettää oikein hyvän ja siunatun kesän. Samoin sitä, että saamme pysyä terveenä ja sitten hieman myöhemmin olisi taas tuoreita voimia ilolla jatkaa palvelua. Itse puolestani tahdon myös teille jokaiselle toivottaa oikein siunattua ja hyvää kesää, terveyttä, rauhaa ja iloa!
Kiittäen ja siunaten!

MARIANNE ja PETRI

Mission Europen työ on yksityisten lahjoitusten varassa. Kiitos teille monille, jotka olette kuukausilahjoittajina sekä antaneet yksittäisiä lahjoja. Voit lahjoittaa Petrin ja Mariannen työlle täällä.

Lue lisää Petrin ja Mariannen lähettäjäpiiristä ja tule lähettäjäksi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *